PRZEBIEG I GMINNEGO TURNIEJU EKOLOGICZNEGO
„MOJE ŻYCIE - MOJA ZIEMIA” - 5.06.2007r.
Powitanie przybyłych na turniej gości, nauczycieli i uczniów przybyłych na
I Gminny Turniej Ekologiczny – „Moje życie – moja Ziemia”.
-
Słowo wprowadzające.
Dzień 5 czerwca obchodzony jest na całym świecie jako Dzień Ochrony Środowiska. Ziemia dziś przeżywa kryzys. My ludzie zdominowaliśmy Ziemię. Naszej planecie grozi ogromne orologi replica niebezpieczeństwo, bo w wyniku naszej aktywności ponosi ona niepowetowaną szkodę. Nasza żądza jej skąpych zasobów zagraża wszystkiemu – od atmosfery po życie roślin i zwierząt. Ziemia jest niszczona na niezliczone sposoby. Spaliny samochodowe i kominy fabryczne zanieczyszczają powietrze. Gazy z ponaddźwiękowych samolotów i aerozole są przyczyną dziury w ochronnej warstwie ozonowej atmosfery. Rzeki rolex replica są zatruwane przez nawozy sztuczne i środki ochrony roślin. Rzadkie gatunki roślin i zwierząt giną pod cementem, zniszczeniu ulegają piękne fragmentu wybrzeża morskiego.
-
Przypomnienie celów i zadań turnieju.
Organizatorem dzisiejszego turnieju jest nauczycielka przyrody ze Szkoły Podstawowej w Górach Grażyna Nowak i Pan Wójt Gminy Michałów Stanisław Szewczyk.
Cele, jakie chcieliśmy osiągnąć podczas przygotowań do dzisiejszego turnieju to:
-
kształtowanie u uczniów świadomego stosunku do środowiska przyrodniczego, miłości i szacunku do wszystkich form życia,
-
kształtowanie aktywnych postaw wobec przyrody, poczucie odpowiedzialności za jej stan i ochronę,
-
wyrobienie pozytywnych nawyków przez zachęcanie do uczestnictwa w różnych akcjach ekologicznych, aby te działania były popularne i modne na terenie naszej gminy.
Przygotowania do dzisiejszego turnieju trwały od października do maja. Każda szkoła miała do wykonania zadania polegające na zbiórce surowców wtórnych, uświadomieniu mieszkańców gminy Michałów o szkodliwości wypalania traw, zorganizowanie apelu z okazji Dnia Ziemi oraz szkolnego konkursu ekologicznego oraz napisanie z nich sprawozdań. Poza tym mieliście przygotować wiele zadań, które dziś zaprezentujecie: logo ekologiczne szkoły, kodeks młodego ekologa, wiersz i piosenkę „Eko”, hasła ekologiczne, strój ekologiczny, a reprezentanci poszczególnych szkół wykażą się wiadomościami na temat zagadnień związanych z ochroną środowiska. Na zakończenie turnieju nastąpi podsumowanie ogólnej punktacji i dowiemy się, która szkoła zdobyła pierwsze miejsce. Sponsorami nagród na dzisiejszym turnieju jest:
Pan Wójt Gminy Michałów Stanisław Szewczyk, który ufundował nagrody dla wszystkich uczniów biorących udział w dzisiejszym turnieju oraz nagród dla szkół za zajęcie poszczególnych miejsc, jak również jest fundatorem ogniska dla wszystkich uczniów biorących udział w turnieju.
Pan dyrektor Banku Spółdzielczego w Pińczowie Jakub Madej, który ufundował 2 pozycje albumowe – Parki narodowe i krajobrazowe na terenie Polski, Rośliny i zwierzęta chronione. Jeden zestaw przeznaczył dla szkoły organizującej turniej – szkoły podstawowej w Górach, a drugi dla szkoły, która zajmie I miejsce.
Starostwo Powiatowe w Pińczowie w osobie wice starosty Jana Moskwy, który ufundował wycieczkę do Sejmu na spotkanie z posłem dla szkoły, która jest organizatorem dzisiejszego turnieju, czyli Szkoły Podstawowej w Górach.
oraz właścicielka sklepu w Michałowie Agnieszka Koźmińska, która jest fundatorem poczęstunku dla zaproszonych na dzisiejszy turniej gości.
Życzę wszystkim szkołom powodzenia i proszę o kibicowanie swoim drużynom.
-
Przedstawienie komisji i drużyn z poszczególnych szkół.
Poszczególne konkurencje turnieju będzie oceniać komisja w składzie:
-
Pan Zygmunt Mika - Przewodniczący Rady Gminy w Michałowie - przewodniczący komisji,
-
Pani Alita Żuber - pracownik Urzędu Gminy w Michałowie – członek komisji,
-
Pani Małgorzata Środa – Dyrektor Samorządowej Szkoły Podstawowej w Sędowicach - członek komisji,
-
Pani Edyta Zych – Dyrektor Samorządowej Szkoły Podstawowej w Michałowie - członek komisji,
-
Pani Joanna Wites– Dyrektor Samorządowej Szkoły Podstawowej w Górach - członek komisji.
Komisja otrzyma specjalnie przygotowane tabele na dzisiejszy turniej, w których będzie zapisywać punkty za poszczególne zadania.
A teraz proszę o przedstawienie uczestników biorących udział w dzisiejszym turnieju.
Szkołę Podstawową w Sędowicach w kategorii Logo ekologiczne szkoły reprezentuje ....................... , w kategorii Kodeks młodego Ekologa - ..........,
Wiersz i piosenka eko - ......................., seria pytań ..................... plakat na temat – „Nie wypalaj traw” ..............., strój ekologiczny.....................
Szkołę Podstawową w Michałowie w kategorii Logo ekologiczne szkoły reprezentuje ....................... , w kategorii Kodeks młodego Ekologa - ..........,
Wiersz i piosenka eko - ......................., seria pytań ....................., plakat na temat – „Nie wypalaj traw” ..............., strój ekologiczny.......................
Szkołę Podstawową w Górach w kategorii Logo ekologiczne szkoły reprezentuje ....................... , w kategorii Kodeks młodego Ekologa - ..........,
Wiersz i piosenka eko - ......................., seria pytań ..................... plakat na temat – „Nie wypalaj traw” ..............., strój ekologiczny.............................
-
Pierwsza konkurencja to zaprezentowanie hasła będącego główną ideą ekologiczną szkoły.
Każda szkoła miała do przygotowania swoją główną ideę ekologiczną, która miała być przedstawiona na transparencie. Poza tym hasła ekologiczne w dowolnej ilości przygotowane na bloku w formacie A – 4. Proszę teraz przedstawić wasz transparent i hasła. Komisja ocenia treść i sposób prezentacji w skali od 0 do 10 punktów.
-
Zapraszam 3 – osobowe drużyny z poszczególnych szkół, które będą odpowiadać na serię pytań składającą się z 4 zestawów.
Zestaw I zawiera 12 pytań szybkiej odpowiedzi, które umieszczone są w kopercie. Każda drużyna losuje 4 pytania. Po wylosowaniu kolejnych pytań przedstawiciel drużyny czyta pytanie głośno i udziela odpowiedzi. Kolejność ciągnięcia pytań jest naprzemienna, tak aby inna szkoła w każdej turze była pierwsza. Za każdą prawidłową odpowiedź można uzyskać 1 punkt, czyli razem 4 punkty. Zestaw ten zawiera również pytania niespodzianki, które będą dodatkowo punktowane przez komisję. Po przeczytaniu przeze mnie pytania szkoła, która pierwsza podniesie rękę – odpowiada na pytanie. Za każdą poprawną odpowiedź można otrzymać 2 punkty.
Zestaw II zawiera 12 pytań z kategorii testu wyboru umieszczonych w kopercie. Każda drużyna losuje kolejno 4 pytania, głośno je czyta i udziela odpowiedzi. Zasada jest taka sama, jak w zestawie I. Za każdą prawidłową odpowiedź można uzyskać 1 punkt, czyli razem 4 punkty. Zestaw ten zawiera również pytania niespodzianki, które będą dodatkowo punktowane przez komisję. Po przeczytaniu przeze mnie pytania szkoła, która pierwsza podniesie rękę – odpowiada na pytanie. Za każdą poprawną odpowiedź można otrzymać 2 punkty.
Zestaw III zawiera 12 pytań dłuższej odpowiedzi, które umieszczone są w kopercie. Każda drużyna losuje kolejno 4 pytania, głośno je czyta i udziela odpowiedzi. Zasada jest taka sama, jak w zestawie I. Za każdą prawidłową odpowiedź można uzyskać 2 punkty, czyli razem 8 punktów. Jeżeli odpowiedź nie będzie wyczerpująca komisja może przyznać 1 punkt. Zestaw ten zawiera również pytania niespodzianki, które będą dodatkowo punktowane przez komisję. Po przeczytaniu przeze mnie pytania szkoła, która pierwsza podniesie rękę – odpowiada na pytanie. Za każdą poprawną odpowiedź można otrzymać 2 punkty.
Zestaw IV zawiera rozsypankę literową dotyczącą nazw parków narodowych. Każda drużyna losuje po 1 kopercie, w które znajdują się litery. Z podanych liter należy ułożyć nazwy 3 parków narodowych i wpisać je w odpowiednie miejsce. Za każdą prawidłową odpowiedź można uzyskać 1 punkt, czyli razem 3 punkty. Grupa, która wpisze prawidłowe nazwy jako pierwsza otrzyma dodatkowe 3 punkty. Zestaw ten zawiera również pytania niespodzianki, które będą dodatkowo punktowane przez komisję. Szkoła, która wymieni nazwy wszystkich polskich parków narodowych otrzyma dodatkowo 10 punktów.
-
Proszę teraz o zaprezentowanie loga ekologicznego szkoły.
Każda szkoła miała do przygotowania logo ekologiczne na bloku technicznym w formacie A – 4. Oprócz tego szkoła miała również przedstawić uzasadnienie wyboru znaczka w postaci pisemnej nie dłuższej niż format A – 4. Za to zadanie komisja przydzieli od 0 do 10 punktów. Proszę, aby zwycięzcy szkolnych konkursów wyszli na środek i opowiedzieli nam, co skłoniło ich do wyboru umieszczonych elementów, które znajdują się na prezentowanym logu.
-
Kolejna konkurencja to rozwiązywanie krzyżówki ekologicznej.
Proszę o podejście drużyn z poszczególnych szkół i wylosowanie krzyżówki. Za każde prawidłowo wpisane hasło drużyna otrzyma 1 punkt, a za prawidłowo wpisane hasło główne 2 punkty. Razem punktów 15. Proszę komisję o sprawdzenie krzyżówki. W tym czasie podam, jakie były hasła i poproszę publiczność o odpowiedź.
-
Zapraszam teraz poszczególne szkoły do zaprezentowania wierszy i piosenek o tematyce ekologicznej.
Zarówno wiersz, jak i piosenka miała być własnej kompozycji. Słowa piosenki powinny być napisane do znanej melodii. Za to zadanie można uzyskać od 0 do 20 punktów.
-
Następna konkurencja to światowe problemy ochrony środowiska.
Każda drużyna ustala kolejność zdarzeń według wzoru: przyczyna, skutek, rozwiązanie dotyczące kwaśnych deszczy, dziury ozonowej, ginących lasów, zagrożenia przyrody, efektu cieplarnianego, wysypisk śmieci. Każda drużyna losuje po 2 zagadnienia. Zagadnienia te znajdują się w kopertach. W innych kopertach drużyny otrzymują zestaw zagrożeń i muszą dopasować je do wylosowanych problemów. Za każdą prawidłową podaną część odpowiedzi można uzyskać 1 punkt, czyli razem 6 punktów.
10.Teraz proszę komisję o ocenienie zadań wykonanych przez szkoły we własnym zakresie: zbiórka surowców wtórnych. Każda szkoła zbierała makulaturę, butelki z tworzywa sztucznego, puszki aluminiowe oraz baterie. Surowce miały być oddane do punktu skupu. Komisja oceniać będzie działanie na podstawie dokumentów z punktu skupu oraz w przeliczeniu na jednego ucznia z danej szkoły. Za to zadanie można uzyskać od 0 do 20 punktów. Następnym działaniem było zorganizowanie akcji nakłaniającej ludność do zaniechania wypalania traw. Szkoła miała do przygotowania pogadankę, którą nauczyciel przyrody przedstawił uczniom. Treść pogadanki oceni teraz komisja w skali od 0 do 5 punktów. Każdy uczeń wykonywał plakat na temat – „Nie wypalaj traw”. % najlepszych plakatów wykonanych dowolną techniką na bloku w formacie A- 3 oceni komisja. Za to działanie można uzyskać od 0 do 5 punktów. Każda szkoła miała również do opracowania apel skierowany do miejscowej ludności – „jak przekonać ludność o szkodliwości wypalania traw”? Treść tego apelu będzie oceniana przez komisję. Komisja przydzieli punkty od 0 do 5. Uczniowie mieli w swoich miejscowościach rozwiesić plakaty i apele. Dowodem na wykonanie tego zadania będzie potwierdzenie od sołtysów z poszczególnych miejscowości gminy Michałów. Za to zadanie można uzyskać od 0 do 5 punktów. Kolejne zadanie, które miało być wykonane na terenie szkoły to zorganizowanie apelu z okazji Dnia Ziemi w dniu 22 kwietnia. Za to działanie można uzyskać od 0 do 10 punktów. Ostatnie zadanie to zorganizowanie szkolnego konkursu ekologicznego. Komisja będzie punktować sprawozdanie z przebiegu konkursu oraz dokonaną analizę i jej wyniki. Za to zadanie można uzyskać od 0 do 15 punktów. Czas pracy komisji i oczekiwanie na wyniki umili nam występ zespoły tanecznego ze Szkoły podstawowej w Górach.
11.Przystępujemy teraz do przedstawienia Kodeksu Młodego Ekologa.
Proszę, aby przedstawiciel z poszczególnych szkół zaprezentował swoją pracę. Komisja będzie oceniać wkład pracy oraz treść kodeksu. Za to zadanie można uzyskać od 0 do 15 punktów. Proszę, aby zwycięzcy szkolnych konkursów wyszli na środek i opowiedzieli nam, co skłoniło ich do, wykonania kodeksu w takiej formie.
12.Przystępujemy teraz do ostatniego zadania dzisiejszego turnieju, a mianowicie do prezentacji strojów ekologicznych.
Każda szkoła miała przygotować 3 stroje. Proszę przedstawicieli szkół o wyjście na środek. Komisja oceniać będzie pomysłowość, wykorzystanie surowców wtórnych oraz brawa publiczności. Za każdy prezentowany strój szkoła może uzyskać od 0 do 10 punktów, czyli razem 30 punktów.
13.Podsumowanie turnieju – ogłoszenie zwycięskiej drużyny.
W tej chwili proszę szanowną komisję o podsumowanie punktacji i ogłoszenie wyników dzisiejszego turnieju. Przypominam, że fundatorem nagród w dzisiejszym turnieju jest Pan Wójt Gminy Michałów Stanisław Szewczyk
Pierwsze miejsce w I Gminnym Turnieju Ekologicznym – „Moje życie – moja Ziemia”
Pierwsze miejsce zajęła szkoła...............................
Drugie miejsce szkoła ..............................................
Trzecie miejsce szkoła ............................................
Proszę o wręczenie nagród Pana Stanisława Szewczyka dla poszczególnych szkół oraz indywidualnych nagród dla uczestników biorących udział w turnieju.
Mam nadzieję, że bawiąc się, przybliżyliśmy wszystkim zagadnienia, które są ważne dla nas, dla naszego zdrowia i życia naszej planety. Chrońmy Ziemię zaczynając od siebie. Bardzo proszę, aby każdy z Was od dziś pamiętał, że „Pięknie jest na Ziemi, gdy słoneczko świeci, gdy woda czysta i niebo. Więc, gdy wyrzucasz śmieci to pomyśl o tym na pewno.”
Dziękuję wszystkim osobom, które przyczyniły się do zorganizowania dzisiejszego turnieju oraz drużynom i szkołom za aktywny udział.
-
Proszę o zabranie głosu ...................................................
-
Zapraszam wszystkich uczestników i zaproszonych gości do pamiątkowej fotografii.
-
A teraz zapraszam wszystkich uczniów biorących udział w turnieju a ognisko. Artykuły spożywcze zostały ufundowane przez Pana Wójta Stanisława Szewczyka. Zaproszonych gości zapraszam na poczęstunek do sali obok – klasy V.