CEL GŁÓWNY TURNIEJU:
Aby zostać prawdziwym ekologiem, trzeba przyrodę dobrze poznać, zrozumieć, na każdym kroku odczuć jej piękno, niepowtarzalność i pokornie schylić głowę przed jej ogromem. Wtedy dopiero wszystkie nasze poczynania dla jej ochrony wynikać będą z naturalnej potrzeby serca. W edukacji ekologicznej bardzo istotne jest, aby młodzież miała tę świadomość, iż działając dla dobra Ziemi, działa dla własnego dobra i dla dobra wszystkich ludzi. Poprzez różne formy prac edukacyjnych trzeba tę świadomość w młodych ludziach pobudzić i utrwalić. Jedną z form takie działalności może być gminny – turniej ekologiczny dla szkół podstawowych.
CELE SZCZEGÓŁOWE TURNIEJU:
☺ Kształtowanie u młodzieży świadomego stosunku do środowiska przyrodniczego, miłości i szacunku do wszystkich form życia.
☺ Kształtowanie aktywnych postaw wobec przyrody, poczucie odpowiedzialności za jej stan i ochronę.
☺ Uwrażliwienie na piękno regionu, poszanowanie jego tradycji, kultury.
☺ Wyrabianie szacunku dla pracy własnej i poszanowanie pracy innych ludzi, poczucie wspólnej własności.
☺ Wyrabianie pozytywnych nawyków przez zachęcanie do uczestnictwa w różnych akcjach ekologicznych.
☺ Ugruntowanie motywacji do wszelkich aktywnych działań na rzecz środowiska, dążenie do tego, aby działania ekologiczne były popularne, modne.
☺ Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie.
METODY PRACY: Indywidualna i zespołowa praca uczniów, Twórczość poetycka i plastyczna, Obserwacja środowiska przyrodniczego, Współpraca z samorządem oraz ze społecznością lokalną.
CZAS TRANIA TURNIEJU: Od 2 października 2006r. do 5 czerwca 2007r. Zamiarem organizatorów jest zorganizowanie na zakończenie turnieju jednodniowego spotkania uczestników z przedstawicielami Urzędu Gminy w Michałowie połączoną z prezentacją prac i występem artystycznym.
ORGANIZOTOR: Pan Wójt Gminy w Michałowie – Stanisław Szewczyk oraz nauczycielka przyrody w Szkole Podstawowej przy Zespole Placówek Oświatowych w Górach - Grażyna Nowak. Przy gminie został powołany sztab do koordynacji działań. W skład sztabu weszły następujące osoby:
Przewodniczący ............................................................... – Przewodniczący Rady Gminy Michałów.
Członkowie to:
1.Pani Małgorzata Środa – dyrektor Szkoły Podstawowej przy ZPO w Sędowicach.
2.Pani Joanna Wites - dyrektor Szkoły Podstawowej przy ZPO w Górach.
3.Pani Edyta Zych - dyrektor Szkoły Podstawowej przy ZPO w Michałowie.
4.Pani Alita Żuber – pracownik Urzędu Gminy w Michałowie. Przewodniczący sztabu wraz z jego członkami w dniu 5.06.2007r. powołani zostaną w skład komisji konkursowej I Gminnego Turnieju Ekologicznego – „Moje życie – moja Ziemia”.
SPONSOR NAGRÓD:
Sponsorem nagród dla szkół oraz indywidualnych nagród dla uczniów biorących udział w turnieju jest Pan Wójt Gminy Michałów – Stanisław Szewczyk. WARUNKI UCZESTNICTWA: W turnieju mogą brać udział uczniowie ze wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy Michałów. TERMINY: a)Zgłoszenie szkoły do 2 października 2006r. (poniedziałek). b)Zakończenie i oddanie prac do 30 maja 2007r. (środa). c)Spotkanie i prezentacja prac 5 czerwca 2007r. (wtorek) – na terenie Szkoły Podstawowej w Górach - godzina 9.
INFORMACJA O PRZEBIEGU TURNIEJU EKOLOGICZNEGO: Każda szkoła biorąca udział w turnieju ma do wykonania następujące zadania:
1.Zbiórka makulatury, baterii, butelek z tworzywa sztucznego, puszek aluminiowych na terenie miejscowości. Surowce muszą trafić do punktu skupu. Komisja konkursowa oceni działanie uczniów na podstawie kserokopii dokumentów z punktu skupu. Ilość zebranych surowców przeliczona zostanie na jednego ucznia uczęszczającego do danej szkoły. Termin składania potwierdzeń upływa 30.05.2007r. Za to działanie można uzyskać od 0 – 20 pkt.
2.Zorganizowanie akcji nakłaniającej ludność do zaniechania procederu wypalania traw: a)Pogadanka w szkole przygotowana przez nauczyciela przyrody. Pogadanka ma na celu uświadomienie uczniom, dlaczego replique montre rolex nie należy wypalać traw. Tekst pogadanki potwierdzony przez dyrektora szkoły należy oddać jako dowód przeprowadzonej akcji. Termin składania potwierdzeń upływa 30.05.2007r. Za to działanie można uzyskać od 0 – 5 pkt. b)Zorganizowanie konkursu na plakat „ Nie wypalaj traw”. Każda szkoła oddaje 5 plakatów wykonanych dowolną techniką na bloku w formacie A – 3. Komisja przy ocenianiu prac będzie zwracać uwagę na estetykę wykonania, zgodność z tematem, wkład pracy, kompozycję. Termin składania potwierdzeń upływa 30.05.2007r. Za to działanie można uzyskać od 0 – 5 pkt. c)„Jak przekonać ludność o szkodliwości wypalania traw”? Napisanie apel, który będzie skierowany do miejscowej ludności. Treść apelu potwierdzona przez dyrektora szkoły będzie jego potwierdzeniem. Termin składania potwierdzeń upływa 30.05.2007r. Za to działanie można uzyskać od 0 – 5 pkt. d)Rozwieszenie apeli o nie wypalaniu traw na terenie szkoły i na terenie miejscowości. Udokumentowaniem będzie potwierdzenie dyrektora szkoły i sołtysów z poszczególnych miejscowości. Termin składania potwierdzeń upływa 30.05.2007r. Za to działanie można uzyskać od 0 – 5 pkt.
3.Zorganizowanie w szkole – „Dnia Ziemi”, na którym uczniowie przygotują inscenizację związaną z tym świętem. Potwierdzenie rolex pas cher dyrektora szkoły zawierające sprawozdanie i tekst inscenizacji będzie udokumentowaniem przeprowadzonego apelu. Termin składania potwierdzeń upływa 30.05.2007r. Za to działanie można uzyskać od 0 – 10 pkt.
4.Zorganizowanie wewnątrzszkolnego konkursu wiedzy ekologicznej. Udokumentowaniem będzie przesłanie tekstu pytań konkursowych, sprawozdania z konkursu oraz ankiety wraz z analizą i opracowaniem wyników w wyznaczonym terminie potwierdzone przez dyrektora szkoły. Termin składania potwierdzeń upływa 30.05.2007r. Za to działanie można uzyskać od 0 – 15 pkt.
WSZYSTKIE POTWIERDZENIA NALEŻY SKŁADAĆ DO PANI ALITY ŻUBER - PRACOWNIKA URZĘDU GMINY W MICHAŁOWIE.
W dniu zakończenia turnieju (5.06.2007r.) każda szkoła ma do zaprezentowania:
1.Piosenkę i wiersz „EKO”. Każdą szkołę może reprezentować solista lub zespół wokalny. Mile widziany układ choreograficzny. Zarówno wiersz jak i piosenka musi być własnej kompozycji. Słowa piosenki należy ułożyć do znanej melodii. Czas trwania prezentacji – 15 minut. Maksymalna ilość uczestników - 9 osób. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 20 pkt.
2.Logo ekologiczne szkoły. Logo należy wykonać na bloku technicznym w formacie A – 4 dowolną techniką. Prezentacja znaku w formie pisemnej nie dłuższa niż format A – 4 zawierająca uzasadnienie wyboru. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 10 pkt.
3.Główna ekologiczne idea szkoły, która będzie napisana na transparencie i niesiona przez uczniów. Inne hasła ekologiczne w dowolnej mogą być napisane na bloku technicznym w formacie A – 4. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 10 pkt
4.Strój ekologiczny. W prezentacji stroju może brać udział 3 uczniów. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 10 pkt (za każdy prezentowany strój) . Razem 30 pkt.
5.Każda szkoła typuje 3 – osobowe drużyny, które będą: A)odpowiadać na serię pytań, która będzie składać się z 4 zestawów: I – W kopercie znajdują się 12 pytań. Każda drużyna losuje po 4 pytania, czyta je głośno i udziela odpowiedzi. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 4 pkt (po 1 punkcie za prawidłową odpowiedź). II – W kopercie znajduje się 12 pytań zawierających test wyboru. Każda drużyna losuje po 4 zestawy, czyta je głośno i udziela odpowiedzi. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 4 pkt (po 1 punkcie za prawidłową odpowiedź). III - W kopercie znajdują się 12 pytań. Każda drużyna losuje po 4 pytania, czyta je głośno i udziela odpowiedzi. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 8 pkt (po 1 punkcie za prawidłową odpowiedź. Jeśli nie będzie ona wyczerpująca to Jury może przyznać 1 punkt). IV – Rozsypanka literowa dotycząca parków narodowych. Koperty będą zawierać 3 zestawy liter, z których należy ułożyć nazwy parków narodowych. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 6 pkt (po 1 punkcie za prawidłową odpowiedź). Grupa, która jako pierwsza wpisze prawidłowe nazwy otrzyma dodatkowe 3 punkty. B) Rozwiązywać krzyżówkę ekologiczną. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 15 pkt (po 1 punkcie za prawidłowe hasło i 2 punkty za poprawne hasło główne). C) Ustalać kolejność zdarzeń z zakresu światowych problemów ochrony środowiska wg wzoru: przyczyna, skutek, rozwiązanie (kwaśne deszcze, dziura ozonowa, ginące lasy, zagrożenia przyrody, efekt cieplarniany, wysypiska śmieci). Każda drużyna losuje po 2 zagadnienia. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 6 pkt (po 1 punkcie za prawidłową odpowiedź).
6.Kodeks Młodego Ekologa informujący o tym, jak należy postępować, aby żyć zgodnie z ekologią. Forma wykonania dowolna. Za to zadanie można uzyskać od 0 – 15 pkt
PROGRAM TURNIEJU: 1.Przywitanie wszystkich przybyłych na turniej ekologiczny. 2.Przypomnienie celów i zadań turnieju. 3.Przedstawienie szkół biorących udział w turnieju. 4.Zaprezentowanie przez poszczególne szkoły haseł ekologicznych. 5.Seria pytań – składająca się z 4 zestawów. 6.Prezentacja znaczka ekologicznego. 7.Rozwiązywanie przez drużyny krzyżówki ekologicznej. 8.Prezentacja wierszy i piosenek „EKO”. 9.Światowy problem ochrony środowiska. Każda drużyna losuje po 2 zagadnienia. 10. Podsumowanie punktów uzyskanych przez szkoły za zadania wykonane we własnych zakresach. 11. Prezentacja Kodeksu Młodego Ekologa. 12. Prezentacja stroju ekologicznego. 13. Podsumowanie turnieju – ogłoszenie zwycięskiej drużyny, wręczenie nagród. 14. Krótkie wystąpienie gości. 15. Zrobienie pamiątkowej fotografii. 16. Poczęstunek dla wszystkich uczestników turnieju.
mens jewelry http://mensjewelrys.com
KARTA POTWIERDZAJĄCA UCZESTNICTWO W TURNIEJU.
Nazwa szkoły: ...................................................................................................... .............................................................................................................................. Dokładny adres .................................................................................................... Telefon ........................................................................... Jako uczestnicy Gminnego Turnieju – „Moje życie – moje Ziemia” zobowiązujemy się do: 1.Wykonania zadań wymienionych w regulaminie turnieju. 2.Przybycia na zakończenie turnieju w dniu 5. 06. 2007r. 3.Przygotowania w tym dniu 15 min programu ekologicznego (wiersze i piosenki). 4.Wytypowania 3 – osobowej drużyny, która będzie reprezentować szkołę w zadaniach umysłowych. 5.Przesłania do sztabu turnieju w terminie do 30 maja 2007r. rzetelnej dokumentacji realizacji zadań. Podpis dyrektora szkoły